lördag 29 december 2007

Manga-Pixie önskar gott nytt år!


Hej!

Nu är julen över och tomten har varit här... mest med god mat! Till och med sån med vingar... men den djupfrysta, upptinade varianten då, tråkigt nog! Den andra får vi bara drömma om. Fast farsan har blivit lite besvärlig. Han bara SKA ut och springer omkring och jamar högljutt hela tiden, och Husse, som jobbar nattetid och måste sova dagtid är väldigt lite glad. På natten sover vi ju hos matte i hennes rum och är tysta som möss. Fast hon klagar på att hon är stel som en pinne när hon vaknar. Jäkla klagande! Hon skulle inte sova en blund om inte vi sover i hennes maggrop, knäveck eller på hennes mage! Det säger hon själv, så det så!

Matte försöker lösa farsans högljudda mjauande med att släpa ut honom i koppel och sele när det blåser och regnar, och det hjälper ju. Fem minuter. Sedan har han glömt vädret och tror att nånstans, genom någon dörr i huset, finns sommaren. Dum är han!

Matte har en stor unge som heter Joachim, och han har en halvsyster som heter Josephine Calvert. Hon är bara så himla duktig på att rita, och hon ritade av mitt Kongro-porträtt på nolltid, men med sitt eget stuk. Jag blev en Manga-Pixie! Matte blev helnöjd och tyckte Jozzan fick med mitt uttryck, vad hon nu menade med det?

Jag lovade farsan och lilla äcklet att ta med deras nyårshälsningar också i denna betraktelse, och vad gör man inte om man är snäll och godhjärtad som jag?

Farsan önskar i alla fall gott nytt år till en del katt-tjejer han minns med tårar i ögonen plus Gamla-matte (trots att det är hon som sett till att det förblir minnen av ett annat liv).

Lilla Äcklet önskar gott nytt år till sin Gamla-matte och hela den stora, goa flocken av människor, deras barn och en ljuvlig kattflock. Hon får faktiskt tårar i ögonen när hon berättar om sin uppväxt. Det förstår jag inte. Hon har ju kommit till oss och får ta del av mina rättvisa uppfostringsmetoder!!!

Jag själv önskar ett gott nytt år till Gamla-matte, mamma (även om vi inte kommer så bra överens nu för tiden), farbror Leo, inte Mini men Iris och Tindra som jag haft lite nätkontakt med och som känns som dom systrar jag inte har!

Konstigt, Nya-matte har lagt en lapp bredvid datorn med mitt namn på. "Glöm inte önska gott nytt år från mig heller!" står det... Vad är detta? Sedan står det "Speciellt till Annelie och Mariorna i Skövde, Birgitta, Fionas Gamla-matte, Lise (har tydligen nån gammal flamma till farsan), Iris' matte och Tindras matte". Jag gör som jag blir tillsagd, snäll är jag som sagt!

Men, som sagt, ett riktigt gott nytt år!

Kram, Manga-Pixie

10 kommentarer:

S*Curls 'n Claws Cornish Rex sa...

Tjena Manga-Pixie!
Attans va fräck du blev när du blev Manga, Mini är lite avis... fast det säger hon ju inte högt.. hon bara fräste lite när jag visade henne bilden och sa att "sådär kan man väl inte se ut heller". Så gick hon och kollade in sin egen look i spegeln.. Så här ska en Cornish se ut matte! Tala du om det för den där Manga-fjanten! :p (Tror hon är lite ledsen också för att du inte ville önska henne gott nytt år).

Skönt att höra att ni haft en jättehärlig jul med massa flygande mat... Var du glad att den var fryst så du slapp ta död på den själv. Det blir så mycket för matte att städa undan efter er kissar annars!

Önskar er alla ett riktigt gott nytt år! Extra pussar och nosgos till min lill-kille (ja din pappa alltså) och en kram till din matte.
Hälsa söta lilla lammet också och så får du en liten nyårspuss av mig. Mamma hälsar och säger att du behöver ge lite nyårslöften... bla tycker hon att du ska bli lite mer ödmjuk och att du ska lova att vara snäll mot lammet. Farbror Leo hälsar och klappar på huvudet och Mini säger Blä!

Anonym sa...

Otroligt snygg manga bild på dig Pixie, men du är vacker i verkligheten oxå =)

Ni får ha en trevlig Nyår och hälsa matte att jag såg hennes hälsning.

Så God fortsättning och GOTT NYTT 2008 så hoppas jag vi ses snart igen.

Kramar Maria med familj

Anonym sa...

hallå pixie! gott nytt år och nospuss på dig! jag har inte varit hemma på två veckor - först var det julfirande hos mattes föräldrar, och det var jättebra, för där fick man julklappar, kel och mat så fort man öppnande munnen. dessutom var tantkatten cassiopeia där och hon är jätterolig att vara med, även fast hon är lite tjurig ibland. sen fick vi följa med cassiopeia och henns husse och bo hos honom i hel vecka, för matte hade visst fått för sig att åka bort till nåt varmt ställe - UTAN oss!! egentligen är jag sur, men det var så mysigt att ses igen så jag kunde inte låta bli att spinna en massa när hon hämtade oss.

annars är allt bra med mig, Bona och matte. jag är ganska trött nu förtiden för i min mage sprattlar och busas det! matte är nipprig nästan hela tiden för dom där små som gömmer sig i min mage, men jag är lugn och nöjd. jag får allt jag pekar på nu förtiden! hoppas att det blir din tur en dag, då kan jag ge dig insidertips.

näe, nu börjar jag bli sovtrött och inlägget långt. kul att höra från dig igen och grymt snygg teckning! bona hälsar och det gör viss matte oxå - till alla katter och till matten din!

vi höres, kram och spinn!

Pixie-Belle sa...

Hejsan allihopa och tack för allt beröm för mitt porträtt! Jag tycker ju själv att jag blev rätt snygg...

Gamla-matte: jag förstår inte vad du och morsan menar. Vaddå ödmjuk? Visst är jag väl det? Jag tänker hela tiden på Lilla Äcklets bästa, ju! Det är väl osjälviskt?

Maria T: Matte hoppas att vi träffas allihop i Örebro!

Iris: jag är så AVIS! Massa goa bebbar i magen och dessutom bli bortskämd! Hörde du Gamla-Matte, sätt fart nurå och hitta nåt tjusigt till mig! Vill också ha bebbar! Och Iris, matte ska hjälpa mig att titta på din blogg så jag kan följa utvecklingen! Så spännande! Matte sa nåt om att din matte lovat att matte ska få komma och titta, och då kommer hon nog tillbaka med kameran full med bilder som jag får kika på! Ta väl hand om dig nu, syster, och se till att din matte får springa omkring och hämta läckerheter och annat nödvändigt hela tiden! När du inte vill bli gosad med, förståss, för då får du tvinga henne att sitta stilla i flera timmar!

Kram till alla från Pixie

Katternas Matte sa...

Halloj SysterYster!
Vad snygg du blev!!! Jag är riktigt avundsjuk. Visade lillhusse mangateckningen och sa till honom att han får sätta igång och öva ordentligt så han också kan göra en snyggingbild på mig och några lite mindre snygga snyggingbilder på de andra katterna (de får ju inte bli snyggare på bild än vad jag är!).

Här är det också en massa flygande mat utanför fönstret men på senare tid har jag haft fullt sjå med att hålla ordning här inne. Det har nämligen kommit in en till katt här. Hon heter Buttran och Matte säger att det är min dotter men jag undrar jag, för hon luktar inte alls bekant och dessutom tycker jag att hon har en kaxig blick. Hon bor ihop med Piff som mina tvåbeningar numera är plastmatte och plasthusse till. Så ibland är de här och ibland är de hos sina tvåbeningar. Det är lite jobbigt att hålla sig på topp samtidigt som man måste hålla efter hela högen här så de inte glömmer att det är jag som är basen med stort "B". Fast så här dig och mig emellan är det ganska kul att vara "högsta hönset" men jag viskar det så ingen annan hör.

Matte säger att hon ska hälsa på din Gamla-matte och att hon kanske träffar dig och din matte också då. Jag har sagt till henne att hon ska fota dig så jag kan få en bild på dig. Hoppas nu bara att hon kommer ihåg det för hon är lite virrig ibland ;) även om hjärtat sitter på rätta stället = hon är lätt att linda runt ena klon.

Näpp nu ska jag runt och påminna de andra om vem som bestämmer här i huset och få Matte att fatta att det är dags för kvällsmaten.

Tjingeling från "Your sister in catcrime"/Tindra
Ps Matte hälsar till din och tackar för hälsningen! Ds

Anonym sa...

Hey Pix! (nej, jag glömde inte -ie, jag ger dig ett engelskklingade snyggt smeknamn) Ibland vet jag inte vart jag ska svara - på min eller din blogg, men nu får det bli här. :) Jag kan meddela att jag självklart kommer att ha pli på mina små; för tillfället leker jag rollspel med Bona och jag kan minsann skälla när det behövs! *stolt* Jag vet att Bona tycker att jag har blivit lite tråkig, men det är bara bra, för då kan hon få bli lektant nummer 1 sen. Fö är hon alldeles lycklig över all mat som serveras hela tiden - hon äter mer än jag!

Jag förväntar mig inget annat än att såväl din matte som din gamlamatte kommer hit och beundrar bebisarna när dom är här! Så att dom kan lära sig ett och annat och sätta lite fart på saker och ting med.

Spinn och god helg!

Katternas Matte sa...

För säkerhets skull så skriver jag svar här också och inte bara svar i min gästbok...

Hi hi hi :) jag ska genast svara så Pixan inte hittar på nått dumt ;) Osten heter Robiola och är en vitmögelost gjord på get-, ko- och fårmjölk. Kan inköpas på Mi Piace i Stockholm och i saluhallarna där. Jag har letat som en tok i Helsingborg, Ängelholm, Malmö och Helsingör efter denna ost men inte hittat den nån annanstans än i Stockholm, så hittar du den i Götet så måste du säga till för då kan du räkna med att jag kommer ilandes på en inköpsresa med övernattning hos dig och katterna... :D och om det mot all förmodan skulle avslöjas något komprometterande på Pixans blogg så kan jag ta reda på "var hennes brevlåda bor" ;)

Kan ju också berätta att jag tog med en liten bit hem så vi ska festa på fredag :p

Katternas Matte sa...

PS Jag har gått in titt som tätt under dagen och kollat vad du har skrivit om bilfärden från Örebro till Skövde *med darrande knän* på din blogg.

Kanske också ska berätta att jag tog ett foto på en viss ung dam i en bur på utställningen i Örebro och skulle kunna berätta ett och annat som kanske inte skulle vara så fördelaktigt på min blogg, jag med... HA där fick du för att du går i din mattes ledband. Tindra hälsar att du får ha lite mer pli på din matte ;) (tyvärr har hon inget tips på hur *går generat och lägger sig*, hennes matte är också en anings ostyrig) DS

Anonym sa...

Hej på dig Pixie,
taskigt av dig att hälsa till Lise men inte till mej, Sonja. Jag är ju i alla fall drottning.
Jo, Khian glömmer jag aldrig. Han är min första och enda kärlek ... Hm, lillmatte har nu blivit stormatte, flyttat med mig till Lund, samt väldigt bestämt sett till så att det inte blir någon kärlek efter Khian.
Skit samma, förresten. Som alla katter lever jag i nuet. Här är liv ändå. Matte (Sofi) är musikfreak och här spelas det så det dånar, tur att hon är på jobbet på dagarna. Annars springer här också en massa andra människor, och det gillar man ju. Bara man får sova ut mellan varven.

Jag är rätt nöjd med att inte bo hos den där Lise. Morsan och syrran som bor där, är rätt tråkiga. Dom fräser alltid när vi träffas. Och nu har dom skaffat ett helt gäng nya piphalsar. Syrran, som hade 7 förra gången, har nu gjort det igen och levererat 6 till. Att hon orkar!!

Du och jag, Manga-Panga, som är tjejer med stil, skulle ju kunna hålla ihop. Vi som tänker mer på figuren än på släktets fortlevnad.
På något sätt tillhör vi samma familj, men jag minns inte hur. Tiderna har förändrats, nuförtiden är familjerna så konstiga; en massa flammor och exflammor, barn och halvsyskon över hela landet har ju vi katter nuförtiden.
Min matte, Sofi, säger att det var mer ordning när hon växte upp. Då kom alla katter till i lagårn och människorna kunde på färgen se ungefär vem föräldrarna var.

Hej då lilla Pixie,
nu är det mitt i natten. Nu ska jag göra som jag brukar. Försöka sova på mattes ansikte, det brukar bli kul liv på henne då.

Puss på nosen.
Dom andra hälsar också
Sonja

Lise
Mette Marit och Ellen

Pixie-Belle sa...

Oj, vad många goa svar! Bara såå synd att Matte haft influensa eller nåt och inte haft näsan ovanför täcket nånting! Datorn har alltså inte varit obevakad. Iris: hoppas allt är bra fortfarande! Se till att uppfostra Bona så hon kan ta hand om ungdj....rna så du kan börja träna och återfå din figur! Men det låter gott nånstans ändå... och vill ha egna! Men jag förutsätter att Lilla Äcklet kan ta hand om dem.
Tindra, min syster yster: jag har VÄLDIGT många detaljer om en viss bilfärd, om du vill genera din Matte! För övrigt ska du inte lita på lösryckta rykten om att nån skulle vara din dotter. Som om inte du skulle veta det! Va? Och vad jag förstår, så gick det väldigt livligt till hos dig förra söndagen? Din Matte tog hem en konstig ost och jag tror att resultatet blev att ni katter inte fick tillträde till sovrummet på några dagar. Och en massa konstiga ljud fick ni lyssna på. Stackare! Men min Matte fick en märklig glimt i ögonen och skulle botanisera i Göteborgs saluhallar... sa nånting om hur trevligt det skulle vara om din Matte kom och hälsade på... Näää, nu förstår jag ingenting!
Sonja, jag lämnar INTE över tangentbordet till farsan, men han sitter här bredvid mig och gråter... mumlar mellan hulkningarna att han aldrig har träffat en kvinna som du... och att han skulle velat leva ett liv med dig i en lagård och göra jättemånga ungar med dig... och vad gjorde folk han litade helt på... tog honom till en dåre som satte kniven i honom och satte stopp för alla såna trevliga tankar! Va??? Tänk om vi katter hade gjort det med människohannar vi tagit hand om!!! Vilket liv det hade blivit! Farsan räknade nånstans ut att du är min plastmamma. Konstigt ord! Du är väl inte gjord av plast heller!!! Sedan så hälsar vi hela gänget att vi fick bo hos Lillmatte Lotta när Matte och Husse renoverade här hemma, och som du kanske läst i bloggen hade vi väldans roligt! Sotade ner oss (och lägenheten) till oigenkännlighet, lyssnade på musik, trakasserade alla Lottas vänner, och det var väldigt trevligt, så vi förstår att du har det härligt hos Sofie!

Alla, när Matte blir friskare och håller sig mer hemifrån ska ni få en rapport från utställningen i Örebro och framförallt, resan därifrån... Puss alla, Pixie