söndag 14 oktober 2007

Nu skäms jag!

Farsan och jag
Hej igen!

Vad det är skönt att vara hemma, även om det skett en del förändringar bakom vår rygg när vi var förvisade till Lotta! Golv och väggar är annorlunda, men vår låda står där den alltid har gjort och maten får vi i köket och vi sover hos matte i samma rum så allt viktigt är ju som det ska!

I fredags kväll åkte matte och jag till Skövde och gamlamatte. Alltid trevligt att träffa henne och hon hade vänner hemma. En människounge slocknade gott i gamlamattes säng och jag passade på att slockna ovanpå honom. Mysigt värre! Men min mamma Chili och jag har inte så mycket gemensamt längre, vi har utvecklats åt olika håll. Hon tycker inte att jag ska ränna hemma hos henne och ockupera gamlamattes rum, och om hon bara kom åt skulle hon ge mig stryk. Det är tur att mattarna är noga med dörren när de går in och ut hos mig! Skönt att farsan inte har samma inställning där hemma, utan vi är ju kompisar och sover gärna i en mysig hög.

Dagen efter, i lördags alltså, åkte mattarna och jag till en stad i närheten av Skövde som heter Tibro, tror jag. Där skulle vi på utställning och jag blev instoppad i en bur igen. Men jag brukar sova bort mesta tiden, så det går rätt bra. Jag blev tyvärr utplockad igen ganska snart och ivägkånkad till en tant med en stooor kamera. Hon hette Åsa Petré, och jag hade ingen lust att posera alls, jag ville bara bli räddad av matte! Jag fick mycket klappar och beröm, så jag kunde vara stilla så Åsa fick några fina bilder. Jag kan kanske visa resultatet om ett par veckor!

Sen fick jag sova lääänge och väl, och när jag sov som allra bäst tog matte ut mig. Grinig blev jag, det var ju totalt onödigt! Instoppad i en kal och tråkig bur också. Väl där skulle en främmande tant slita ut mig nästan med en gång, och jag passade på attt tala om vad jag tyckte och tänkte om det, så matte fick ta ut mig i stället. Sen fick jag stå på ett bord och den främmande tanten klämde och kände på mig och hela tiden ville jag upp i famnen eller upp på axlarna på matte. Sen sa tanten nåt om att jag var fin ändå, och så sa matte Tack så mycket och så fick jag gå och sova igen, tack och lov.

Så gick det en stund och matte kom med ett papper som tanten hade skrivit och en rosett, och matte skrattade så hon nästan grät. Vet ni vad tanten hade skrivit? Längst ner stod det Mattes baby!!! Va, baby, jag? Ett helt år gammal, tuff och med skinn på näsan och hårdhänt uppfostrare av Lilla Äcklet!!! Jag skämdes så jag bara ville sjunka genom golvet...

Sedan, när vi åkte hem, hörde jag hur mattarna diskuterade mig. Tydligen tävlar jag i en högre klass nu när jag är CHAMPINJON, och tanten som kallade mig baby gav mig nåt som heter CACIB. Gamlamatte tyckte att jag fått tillbaka pälsen så fint (tappade mycket när jag blev könsmogen) att hon fick nåt vansinnigt i blicken, för nu ska jag åka till Örebro, där jag var på min första utställning och till nåt som heter Norge. Var i all sin dar ligger det? Har de god kattmat där?

Nu måste jag gå och ta en tupplur till, för det var en jobbig dag igår trots sovandet. Bilresan är ju tröttsam, för jag måste vara vaken och tala om för matte hur hon ska köra HELA TIDEN. Skickar med några bilder. Gissa vilken av prydnadskatterna som är jag!



Kram Pixie

5 kommentarer:

S*Curls 'n Claws Cornish Rex sa...

Grattis till ditt CACIB lilla fina Pixiesnixie! Jag tycker du skötte dig jättefint hos fotografen! Kul att träffa både dig och din skata igen! Duktig du är som ser till att matte kör rätt... annars hade ni ju kunnat hamna ända i långtbortistan ju! Hälsa pappa Khian (min älsklings-lillkille) och söta lilla lammet också! Nosgos från Gamlamatte

Pixie-Belle sa...

Härligt att höra av någon som verkligen uppskattar mig! Men du borde nog talat om att det är papegojan Oskar som kallar min älsklingsmatte för Skatan!!! Ingen annan! Och visst är det bra att jag håller reda på matte på vägarna? Vet du vad farsan Khian gjorde förut? Han ramlade mellan spjälorna från övervåningen till entrévåningen!!! Matte, husse och vi andra stod bara och tittade på dramat... Jag menar, vi har levt länge utan ett staket mellan våningsplanen medan människorna här har renoverat, men nu har matte skruvat upp allting igen och vad händer? Jag säger bara karlar... klumpiga kattkillar... men han ruskade bara på sig så var det bra igen... vill nosgosa med dig också, gamlamatte!

Katternas Matte sa...

Tjenare Pixan!
Jag förstår att det var pinigt det där med Mattes baby. Det skulle jag också tycka därför håller jag mig så långt bort från sånt som kan tolkas som nått liknande. Alltså gosa det gör jag bara när jag ska ha mat eller under täcket eller en filt så ingen ser. Jag har precis bildat en förening, TRIS, Tindras Rätt I Samhället. Tycker nämligen att våra tvåbeningar behandlar oss orättvist. Vi får inte komma och gå som vi brukade överallt, fast Matte säger att det bara är tillfälligt men det undrar jag det. Jag tycker att du är mycket snyggare än porslinskatten!
Bye bye Sister!

Julia sa...

Grattis!! Så kul! Och va spännande det ska bli att se bilderna!

Pixie-Belle sa...

Tack Tindra för din djupa förståelse! Och vilket bra tips, ska fundera över PRIS... men gos kan åtminstone inte jag vara utan! Jag skulle kunna gå till världens ände för lite matte-gos! Men Syster, varför får du inte komma och gå som du vill? Inte för att vi nånsin fått det, men matte pratar ibland om en kattgård av något slag, så jag hoppas ju jag...

Och Julia! Tackar så mycket, just den biten, att mattarna blir så glada och stolta tycker jag är trevlig, men resten... att främmande människor ska behöva pilla på varenda kvadratcentimeter av min kropp... Usch! Du får hälsa Iris och Bona. Kanske får vi sällskap till Norge för att testa kattmat eller är ni redan på gång? Fast matte säger att allting är gjort på val där och jag hörde nog vad hon tyckte om valfläsk förra hösten... så det kan inte vara gott!

Kram Pixie

Och det var ju snällt att du tycker att jag är snyggaste prydnadskatten! Vi gör vårt bästa här för att matte BARA ska ha oss som prydnader. Vi lyckas väl utrota åtminstone nån onöda varje dag...