söndag 17 februari 2008

Människor är inte riktigt kloka!


Hej! Fy vad svårt det har varit att "låna" en dator på sista tiden! Matte har varit hemma i influensa t ex, och vi katter har inte vikt från hennes sida i sängen. Hon måste ju ha tröst och gos för att komma på fötter igen, det begriper ju alla.

När hon varit frisk en vecka hände något konstigt. Husse jobbar på kvällar och nätter, och när han åkt till jobbet gick Matte och lade sig tidigt. Hon vaknade efter någon timme av att någon satt och knappade på datorn i allrummet utanför, förutsatte att Husse var hemma en sväng och somnade om. Dagen efter kollade hon med Husse, men nej, han hade inte varit hemma. Matte hävdar att det spökar i huset, men den intelligenta läsaren förstår säkert vad som hänt; det var ju jag, Pixie, som satt och skrev! Ibland är hon bra korkad, Matte!

Sedan sist har jag varit på utställning i Örebro. Där har jag varit förut, första gången Matte släpade med mig på såna dumheter. Tanten som tittade på mig tyckte jag var fin och jag fick en stilig rosett och kunde gå och lägga mig igen. Gamla-Matte och Nya-Matte pratade om Norge igen, så vi ska tydligen åka dit en sväng för nu kan jag inte ställas ut mer här hemma, om jag förstått saken rätt.

Nåväl, när jag sov som bäst, kom det nån och slet ut mig ur buren igen! Då kände jag att det var dags att sätta ner foten och peka med hela handen så när jag blev fasthållen av Matte bland en massa andra katter, vidriga, otäcka typer, så talade jag om vad jag tyckte och tänkte om det. Högt och tydligt, kanske hotade jag de andra också och talade om vad jag skulle göra med dem om jag bara fick tag i dem, varpå jag blev utvisad och fick gå tillbaka till buren. Varför har jag inte kommit på det innan? Lätt som en plätt, men Matte blev röd i ansiktet och såg ut att skämmas för mig. Varför det? Annars brukar hon minsann prata om hur viktigt det är med tydlig och rak kommunikation. Tydligare och rakare kan det väl inte bli?

Med på utställningen var också Gamla-Matte, hennes kompisar Maria och Maria och ena Marias snygging Stig. Han satt i buren bredvid och jag kunde ju inte med att visa att jag faktiskt gillade honom, så jag fräste rätt bra mot honom. Egentligen var han lite ung och barnslig, men vilken kropp! Det var det många andra som också tyckte, så han åkte hem med en massa priser, kattmat och grejer. En del vet hur man ska uppföra sig, tyckte jag att Matte muttrade, men jag hörde nog fel.

I bilen hem igen höll jag på att tappa öronen. Vi hade Gamla-Matte, ena Marian, hon med en massa konstiga djur som heter Klumpen, Bulan, Gul osv efter utseendet (jag hade nog passat in där eftersom jag är en pixie, enligt Matte) och Gamla-Mattes kompis Jaël. Jag förstod sedan att Jaël är min cyberkompis Tindras Matte, och vet ni vad hon berättade? Håll i er nu!

Tydligen var Tindras Husse lite förtjust i en ung, snygg tjej som jobbade på macken hemma i Skåne, eller åtminstone tyckte Jaël att han väl ofta hade ärenden dit. Så krånglade nåt med hundburen i bilen och Jaël bad Hussen om hjälp. Han kröp in i hundburen för att fixa vad det nu var, varpå djävulen flög i Jaël. Hon stängde burdörren och bakluckan om honom, satte sig bakom ratten på bilen och körde iväg den till macken... där Hussen fick krypa ur hundburen framför ögonen på tjejen som jobbade där...

Som sagt, människor är inte riktigt kloka! Men det måste ha varit en syn! Och som det skrattades under resan från Örebro! Där satt jag i min bur i baksätet mellan Gamla-Matte och Jaël och hade inte en chans att komma undan. Det var synd om mig! Och sååå skönt att äntligen komma hem och gå på lådan, för det vägrar jag att göra i utställningsburen!

Maria (Hallén i efternamn), hon med alla konstiga djuren, passade på att ta en idolbild när tanten tittade på mig, och visst är jag snygg!

Matte ska börja ställa ut Lilla Äcklet nu, när jag inte kan vara med på ett tag, och det lilla mähät kommer ju inte att ha vett på att protestera. Men hon är ju inte lika snygg som jag, så Matte ger nog snart upp. Då kanske hon kan hålla sig hemma och killa mig på magen istället, så hon åtminstone gör nåt vettigt...

Kram, Pixie

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jadu Pixie, du får utstå en massa trams med din matte och stackare att du får höra såna historier, du får hålla för öronen så dom inte ramlar av.
Jag tycker nog att lilla äcklet ska få en chans att visa hur fin hon är också så kan ni ju åka till Norge tillsammans sen så blir den resan lite roligare för dig för då har du nån att reta.
Ha det gott tills vi ses igen och hälsa till lilla äcklet , pappa och till matte så gott.

Kramar från klanen på kilbacken =)

Pixie-Belle sa...

Hej Maria! Äntligen nån som förstår vad jag har att utstå! Trams är ordet! Och jag tänkte inte på att Lilla Äcklet kan behöva nån som håller reda på henne, så Norge låter redan mer lockande. Hälsa hela klanen från oss alla och speciellt från mig snyggingen Stig... en date med honom står högt på önskelistan... men enbart som fullutrustad! Kram, Pixie

Anonym sa...

Tjena Pixie-snärtan!

Egentligen är det under min värdighet att yttra mig såhär så hela Katt-Sverige kan läsa det men nu måste jag bara ta bladet från munnen! Igår stoppade matte in mig i transporten och åkte iväg med mig. Efter ca 5 minuter stannade hon bilen, dörren öppnas och så stoppas det in en till transport... med en herre som sjöng så fint för mig under den 20 minuter långa resan till Mariestad. Matte sa efteråt att det var snyggingen Stig som satt där och sjöng serenader för mig. Jag kunde inte se så mycket av honom tyvärr så jag kan ju inte verifiera om han var snygg eller inte. Dock så kände jag mig väldigt smickrad över den vackra sången han tillägnade mig! Stigs matte Maria var också med i bilen.
Efter ett tag var vi då framme hos den där hemska veterinären.
Jag fick en spruta! Sånt där är inget kul alls men jag var duktig och bet inte matte en enda gång...inte veterinären heller.
Sen fick jag sitta ute i väntrummet med matte en stund och när väl Stig fick komma ut hade han slutat sjunga, ja han sov mest... och försökte på vingliga ben ställa sig upp. Jag tyckte riktigt synd om honom. Matte förklarade sen att nu så var Stig kul-lös... och oj vad Maria var glad. Men stackars Stig då? Nu är det slut på roligheterna sa Stiigii-matten Maria. Hade jag vetat om det hade jag nog sett till att bryta mig ur min bur och tröstat honom lite.

Så sorry Pixie-snärtan och alla andra beundrare av Stig som läser det här... nu är han slutligen och oåterkalleligen borta från dejting-scenen. Det blir bara konsultande för hans del hädanefter.

Mini

Pixie-Belle sa...

Mini, det var ju ruskiga nyheter! Fanken också, nu måste jag ju leta reda på ett nytt span. Och inga utställningar i sikte... Om Lilla Äcklet kommer med nånstans så får jag be henne hålla ögonen öppna, men jag tvivlar egentligen på att hon vet vad som är bak och fram på ett snyggo! Lyllos dig i alla fall att han sjöng för dig, det gjorde han inte för mig... det ska du få stryk för nästa gång vi ses:-o eller av nån annan anledning...

Men tack ändå för att du berättade!

Kram, Pixie

Anonym sa...

Hej Pixie-Trixie min vackra men något ouppfostrade lilla dotter. Jag kan avslöja att du inte alls behöver spana efter något snyggo! Min matte har redan fixat en man till dig... eller ja... han är ju fortfarande lite ung kanske, men det dröjer inte så länge till så kan han nog sjunga serenader för dig. Matte visade bilder för mig igår. Hon hade spanat in en riktig snygging sa hon. Hon frågade om jag ville dejta honom men jag tyckte att han är lite väl ung för mig... jag vill ha en riktig MAN! Låt du den där ohängda dottern jag har träffa honom sa jag storsint till min matte.

Var nu snäll mot lilla lammet och hälsa till din pappa från mig.

Kramar Mammisen

Pixie-Belle sa...

Oh mamma vad jag älskar dig! Har du hittat nåt tjusigt till mig? Har honom gärna på tillväxt, huvudsaken är att han är riktigt läcker! Gillar lammkött... med fyllig sångröst... *ryser* berätta mer! Din älsklingsdotter Pixie

Anonym sa...

Hejsan!
Sorry tjejen men hade inte matte kapat mina kulor så hade jag gärna gått på date med dig.
Tyvärr så är det ju hon som bestämmer och matte tyckte det var nog med sex ungar efter mig. Hm, jag hade ju velat sprida mig lite och rumlat runt i halmen men det blev inget med det, hj...a matte. Men vi kanske kan kolla in HM katalogen ihop någon gång och se om det finns några snygga klänningar =)

Kram Stig (Sylvester)

Anonym sa...

Hej Pix! Vilken historia, och vilken följetong här bland kommentarerna! Det är inte ofta jag kommer åt datorn numera, men det beror inte på matte utan på mina småttingar - puh säger jag bara! Ljuvliga är dom förstås, men OJ så ansträngande det är... Mitt tips till dig är att du äter upp dig riktigt ordentligt, och vilar och njuter så mycket du bara kan av att vara singel, fri och ledig. Samtidigt är det förstås bäst i världen att vara mamma så du har något helt fantastiskt framför dig!

Matte undrar förresten när din matte och den andra matten ska komma och hälsa på?

Katternas Matte sa...

Halloj PixanSnixan!

Tindrabus här... Nu har jag äntligen fått komma åt datorn. Du må tro att Husse muttrade för några veckor sedan när Matte "råkade" tala om att hon berättat om hudbur-historien och den dessutom gick att läsa på nätet. Puh vilken tur för Matte att Husse har så dåligt minne så han glömmer fort ;)

Här börjar det lukta vår ordentligt och jag har gjort mitt bästa för att kalla på alla snyggingar i grannskapet. Shaggy "ställer" visserligen upp lite då och då men han är ganska trist och han har ju dessutom varit till den där konstiga veterinären som har tagit bort nått "väsentligt där bak". Det värsta är ju att jag inte kommer åt snyggingarna som hänger här utanför för den där knäppa dottern jag har avslöjade ju för Husse och Matte att man kunde smita ut genom taket så nu är det nät där med. Så typiskt för de som hänger här utanför låter så spännande och verkar lite smått "farliga". Nu är det ju som så att om de blir för närgångna så börjar Gustaf och Shaggy leva rövare så hela huset väcks och då kommer ju så klart Matte eller Husse rusande. Så tråkigt att man inte kan få ha lite roligt...! Säg till om du kommer på nått smart sätt att kunna träffa snyggingar!

Nu måste jag rusa runt och spänna ögonen i de andra så de inte glömmer av vem som är boss, sen ska jag tvätta mig lite och rulla ihop mig och mysa med Shaggy. Han är varm och ganska bra på att tvättning. Man behöver ju både skönhetssömn och omvårdnad för att se bäst ut!

Keep up the good work, sister!/ Tindra

Pixie-Belle sa...

Hej Tindra! Oj så synd om jag ställt till något för din matte och husse! Det var inte meningen. Jag lovar, jag försökte hålla för öronen, men jag har ju så små tassar och jättestora öron så det gick inte så bra.

En sån klumpig unge du har som avslöjade flyktvägen så! Och innan ni ens haft nåt skoj! Men snyggingarna lyser med sin frånvaro här. Det finns visst några i stallet där Matte har ett stort djur som luktar konstigt, men hon säger att sååå roligt ska vi inte ha och att dom kan vara farliga på det sättet att dom sprider sjukdomar, och sjuk vill jag ju inte bli! Men spännande låter dom! En är helsvart enligt Matte och det låter så fiiint. Men det är bara att fortsätta drömma...

Kram Pixie