tisdag 8 april 2008

Förnedrad...


Hej!

Min Matte gillar att ta bilder på mig (fattas bara annat!) men ibland slår det lite slint för henne. Vad sägs om det här??? Bara för att en flicka är lite törstig, och så gör hon så mot mig!!! Får man inte ha lite privatliv? Fast egentligen tycker jag att jag har ett snyggt akterparti!

Matte och Husse har varit iväg en sväng, så yngsta ungen Lotta har tagit hand om oss (tror hon, men det var tvärt om) några dagar. Hon har haft lite kompisar här som har lekt med oss katter, så för en gångs skull sov vi inte i någons säng, för vi orkade inte flytta oss från soffan. Vad kul vi hade! Fast hon påstår att vi snarkade. Vi???

Matte och Gamlamatte har varit på kattungeturné i helgen, och Matte kom hem alldeles fjollig och gråtmild. De hade tittat på två olika kullar, tolv ungar sammanlagt, såna här krulliga små saker som jag i mina svagaste stunder så gärna vill ha. Fast min mejlkompis Iris var så här glad över sina små... De är 11 veckor nu, och Iris längtar efter att de ska flytta hemifrån så att hon kan återgå till det normala igen. Jag kanske ska tänka över saken en gång till.

Fast sen visade Matte en bild på en unge ur den andra kullen, och den verkar ju snäll och go... så

kanske ändå!
Jag får fundera över om det är värt att förlora figuren för den sakens skull! Jag har ju ändå mitt rykte som CHAMPINJON att tänka på!

Jag måste bara berätta om min knasiga farsa! Han är uppfödd i lägenhet, men han tycker att utomhuslivet (usch, bara usch!) lockar och nu bor vi i hus. När Matte går upp på mornarna går hon ut till brevlådan en bit bort och hämtar tidningen. Då bara ska farsan med, så han står redo på hallbordet för att bli upplyft och bäras med till brevlådan. Sen, när Matte äter frukost, kommer han sättandes igen, nu för att få på sig sin lilla sele. Sen ska han sitta i löplina på verandan med en liten handduk under stjärten för att inte förfrysa och titta sig omkring en stund innan han krafsar på ytterdörren för att få komma in igen. Sen hoppar han upp i Mattes knä för att hon ska ta av honom selen och efter det är han lugn.

Matte pratar om att näta in balkongen till oss nu i vår, och det kanske vore trevligt. En pytteliten stund i alla fall, fast farsan kanske blir sittande där dygnet runt... Lilla Äcklet tror också att det blir kul, och då kan de ju sitta där ute och mögla!

Vi har varit barnvakter åt Oskar papegoja under tre-fyra veckor under våren. Det är en konstig snubbe som vi katter har träffat 2-3 gånger förut, och han pratar nästan lika bra som Matte. Han talar om vad han heter och sin adress och att han ska hälsa på min Matte och katterna. Då blir Husse sur, för han nämns inte. Som ren hämnd lärde han Oskar att skrocka som en höna, och det var fort gjort. Matte försökte lära Oskar en sång, som slutade med "Oskar är en liten grå", men sång är inte Oskars bästa sida, så han skrålade bara med på slutet med en egen variant med egen melodi: "Oskar är gråååååå". Korkat. Annars är längsta meningen "Ska vi fylla på bensin, på OK Q8, 95 oktan i den gröna slangen?". Som om någon brydde sig...

Nu är det sovdags för Matte, och hon stänger av datorn nu för tiden, så jag måste gå.

Kram Pixie

7 kommentarer:

Anonym sa...

Förnedring var rätt ord! Hur kan din matte lägga upp såna där bilder på oss?? (Och min matte tokfnissade när hon såg dom, kanske är det nån slags konspiration?)

Angående dom små så jo, dom är tröttsamma. Men samtidigt... När man ser små kopior av sig själv studsa omkring och vara både snygga, roliga och söta och när dom dessutom gör positivt intryck på alla människor dom möter så blir man ju faktiskt lite stolt som mor. Världen skulle nog bli ett bättre ställe om det fanns fler Pixiesar och Irisar, så för den där mänsklighetens skull (och kattheten med, för den delen) så känns det ändå värt det. Du får bara se till att matte aldrig glömmer att det är DU som ska stå i centrum!

Nosgos!
/Iris

Katternas Matte sa...

Alltså men fyyyy vilken prekär situation. Det må jag säga att det var genant. Kan du inte ge igen genom att låna kameran och fota din matte i en liknande situation?! Det tycker jag verkligen att du ska försöka med.

Håhåjaja! Småttingar de är ju jobbiga speciellt när de kommer upp i den där mer rörliga åldern då man måste anstränga sig för att komma undan. Nu har jag ju så förspänt att jag kan få avlastning av de andra katterna. Men lite mysigt är det *småler lite drömmande men kommer snabbt på sig själv och rättar till anletsdragen*

Det där med att vara ute det är faktiskt väldigt skönt, förutsatt att det är varmt och man har nått mysigt att ligga på. Softa lite i solen och spana in småfåglar och smaska på en fluga. Det kan jag verkligen rekommendera! Sen är klart att det finns ju alltid de som överdriver. Det är likadant här att det är det föredetta hanliga släktet som står för det överdrivna. De springer i kattluckan i ur och skur utan urskiljning. Man måste ju tänka på sin image också. Det kan ju faktiskt komma nån snygging förbi. Då kan man ju inte se ut hur som helst *daah*

Keep up the good work, sister! / Tindra

Anonym sa...

Usch och fy vilken hemsk matte du har Pixie! Nån borde ta och gömma undan den där kameran för henne i vissa stunder. Men jag håller med, det är ett bra sött akterparti du har. Det ska du vara stolt över! = )Tack för att jag fick komma och hälsa på er och för att jag fick låna din pappa hela natten! Jag åkte hem med ett leende på läpparna! :p

Kram Gamlamatte

Pixie-Belle sa...

Hej Iris och Tindra! Tur att jag har er! Man måste se till att hitta riktiga kompisar (alltså inte såna som Lilla Äcklet) nånstans! Tack för ert stöd. Jag tror faktiskt jag ska försöka mig på kameran, hur svårt kan det vara? Och det är kul att resonera fram och tillbaka med er i barnfrågan! Jag känner mig väldigt kluven där, trots att jag nog kan tvinga Lilla Äcklet att barnvakta. Lika kluven är jag om utelivet, men Matte har sett din fina balkong, Iris, och du Tindra, det ligger faktiskt något i det där. Flugorna ute är säkert mycket större och smaskigare än de små klena blomflugorna vi får hålla tillgodo med inomhus. Det brukar bli mycket väsen för lite ull, som Matte säger.
Gamlamatte, ibland förstår jag inte människors humor. Tack för att jag fick låna din pappa hela natten, skrev du, och min Matte höll på att skratta ihjäl sig och fick ur sig mellan anfallen att det är väl tur att vi vet att det är en katt det handlar om. Vad i all sin dar menar hon med det?

I alla fall, cybersystrar, ha det riktigt gott, och Gamlamatte, gillar dig ändå, även om jag har lite svårt att visa det nu för tiden. Jag har ju min Mamma, förlåt, Matte, som jag måste ta hand om. Kram Pixie

Lise Blomqvist sa...

Hej på dig Pixie!
Här kommer en liten hälsning från mig Blanka, eller Snöboll eller Gullefjun som dom också kallar mig. Vet inte varför, jag är ju en stor och tuff(!) katt.
Det är i alla fall jag som sover på golvet, när din matte far fram med kameran.

Pixie-Belle sa...

Ja men hej lilla Gullefjun med mjuka silkesdun och alla hönsen sa ka ka ka ka... Jag tittar på dig och får såna konstiga känslor, som om att jag vill ta hand om dig och försvara dig mot allt ont... konstigt! Men du ser bara sååå söt och rar och go ut! Jag vill nog ha några såna som du. Men bara några. Och söta. Och rara. Och goa.

Kram Pixie

Anonym sa...

Jadu Pixie, med dom damerna kan allt hända. Och du har ju en riktigt fin ända =))))
Stig hälsar att vore han inte kastrat så hade den ändan funkat ypperligt men nu så....så ser han lite åt det andra hållet :)

Kram